De geschiedenis van parfum


Voor ons is parfum een heel vanzelfsprekend product, zo heeft iedereen wel 1 of meerdere flesjes in de kast staan. Maar ondanks dat parfum voor ons zo’n gewoon product is kent het een lange geschiedenis en een tijd waarin het zelfs verboden was. Lees hier mee de geschiedenis van de parfum.

De oorsprong van de eerste parfumvariant gaat heel ver terug. Net als bij vele andere beautyproducten waren de Oude Egyptenaren de eerste die een variant op parfum uitvonden. In 3300 voor Christus verbanden ze hout, hars en kruiden om daarmee hun eten lekkerder te maken en een aangename geur te verspreiden. Det woord parfum is dan ook afkomstig van het Latijnse ‘per fumes’ wat betekent ‘door rook’.

Parfum als tastbaar product

Rond 300 voor Christus waren het de Grieken die het parfum verder ontwikkelden. Zij waren de eerste die parfum omzette in een tastbaar product. Ze maakten geurende oliën en zalfjes om het lichaam mee in te smeren. Ook stopten ze deze in doosjes of flesjes. De Romeinen volgden het voorbeeld van de Grieken en begonnen ook met het maken van parfum. Zij dachten dat parfum een geneeskrachtige werking had en gebruikten het voor verschillende kwaaltjes. In deze tijd werden ook de parfumflesjes zoals we die nu kennen, van glas, ontwikkeld. Opvallend detail is dat Julius Ceaser tegen het gebruik van exotische parfums was en hier ook mensen voor liet straffen.

Religieuze offers

Ook het Midden-Oosten bleef niet achter met het gebruik van parfum. Hier werd parfum gebruikt om lekker te ruiken maar had het ook een religieuze functie bij offers. Sinds de opkomst van het christendom verscheen parfum een beetje naar de achtergrond en werd gezien als nutteloos waar. Pas in de 12e eeuw nam de parfumproductie erg toe, dit kwam door de toegenomen kennis van de mensen. In de 14 eeuw werd voor het eerst een parfum gemaakt op oliebasis met alcohol. Pas in de 18 eeuw is de parfumindustrie uitgegroeid tot een miljoenenindustrie zoals we die vandaag de dag kennen.

Op dit moment is de parfumindustrie erg groot en bestaan er duizenden verschillende geuren. Niet alleen de geur speelt een rol maar ook het merk, de verpakking en het flesje. Ook zijn er heel veel verschillende parfumwinkels en is het ontwikkelen van parfums uitgegroeid tot een belangrijk beroep waar alles draait om het kiezen van de juiste geuren.