Hoe ga je om met negatieve reacties op je blog?

4

Tips voor Bloggers by Ellen
Hoewel je er misschien liever niet aan wilt denken, krijgt elke blogger op een gegeven moment helaas te maken met negatieve reacties. Daarom staan hieronder een aantal tips over hoe je kunt omgaan met negatieve reacties op je blog?

Als je ooit negatieve reacties hebt gehad op je blog, dan weet je hoeveel pijn dit soms kan doen. Als blogger stop je heel veel tijd en energie in je blogs, waardoor het kan steken als mensen zeggen dat ze het niet goed vinden. Die gevoelens zijn heel normaal, het gaat er alleen om hoe jij hierop reageert. Het is daarom belangrijk om te leren hoe je omgaat met negatieve reacties op je blog? Overigens is dit niet hetzelfde als mensen die je uitschelden, intimideren, beledigen of bedreigen. Dat soort problemen vragen om een andere aanpak dan hieronder wordt beschreven.

Reageer niet meteen

Een negatieve reactie kan zorgen voor hoog oplopende emoties. Om ervoor te zorgen dat de situatie niet uit de hand loopt kun je beter niet meteen reageren. We weten immers allemaal hoe makkelijk het is, als je overstuur bent, om dingen te zeggen waar je later misschien spijt van krijgt. Geef jezelf eerst wat tijd en neem afstand van je blog. Het gaat erom dat je even rust neemt om je gedachten op een rij te zetten.

Overleg met iemand

Jouw blog is jouw kindje en dat maakt het nog weleens lastig om alles in het juiste perspectief te zien. Vraag daarom iemand, zoals een familielid of een vriendin, om ernaar te kijken. Want een andere kijk op de zaak kan zeer nuttig zijn als het om kritiek gaat.

Je kunt bijvoorbeeld vragen of de kritiek gerechtvaardigd is, is er sprake van een verkeerde interpretatie, gaat het om miscommunicatie of is er iets anders dat je helemaal over het hoofd hebt gezien? Wees er wel op voorberied dat je wellicht niet het antwoord te horen krijg dat je verwacht. Als dat het geval is, probeer er dan vrede mee te hebben.

Wel of niet reageren?

Soms is het goed om te reageren op kritiek, want het kan jouw standpunt verduidelijken. Mocht het nodig zijn, probeer het meningsverschil dan ook bij te leggen. Toch kan het reageren op een negatieve reactie ook averechts werken en leiden tot nog meer commentaar of zelfs zorgen voor een persoonlijke aanval.

In een situatie als deze is het belangrijk om te vertrouwen op je eigen gevoel. Als je het idee hebt dat je niets kunt zeggen om je criticus tevreden te maken, kan het beter zijn om de kritiek gewoon naast je neer te leggen. Heb je wel het gevoel dat er ruimte is voor een gesprek, begin dan een dialoog. Houd de conversatie positief en blijf kalm als je reageert.

Vermijd het verwijderen van kritiek

Hoe moeilijk het misschien ook is, probeer het verwijderen van kritiek zo veel mogelijk te vermijden. Natuurlijk heb je als blogger het recht om zelf te beslissen wat voor soort reactiebeleid je op jouw blog voert. Houd er alleen rekening mee dat een geen negatieve opmerkingen beleid ook kan mislopen en ervoor kan zorgen dat je lezers verliest. Vraag jezelf dan ook af of het verwijderen van de reactie het risico waard is dat bezoekers gaan twijfelen aan jouw integriteit. Wanneer het gaat om scheldwoorden, bedreigingen, beledigingen of intimidatie, dan is het een heel ander verhaal.

Kritiek is een onderdeel van het groeiproces

Kritiek hoort bij het groeiproces van je blog en dan heb ik het niet alleen over bezoekers. Want meer bezoekers leidt ook vaak tot meer negatieve reacties. Er is geen enkele blogger die iedereen altijd gelukkig kan maken, waardoor je moet leren dat het oké is dat mensen het niet altijd met je eens zijn.

Als je kritiek hebt gekregen op je blog, probeer dan na paar dagen te reflecteren wat je geleerd hebt van de ervaring. Heb je bijvoorbeeld meer geleerd over je bezoekers, over jezelf als blogger of heeft het gezorgd voor nieuwe ideeën voor je blog? Kortom, kritiek is een kans voor reflectie!

About Author

Ellen Diermanse

4 reacties

  1. Liefsannebelle on

    Erg goed geschreven. Mijn blog is nog niet zo oud dus ik heb (gelukkig) nog geen negatieve reacties gehad.

  2. Het kan iemand een negatieve reputatie bezorgen waardoor ze je integriteit in twijfel trekken en dat dat anderen hier in mee neemt. Iemand uitsluiten wil je niet. Het is soms ook zo dat ze niet zulke leuke dingen zetten op een blog en dat ze anderen niet zo mooi neerzetten zonder dat het een directe aanleiding heeft. Het lijkt dan wel alsof je je op iemand wil afreageren. Misschien zijn ze wel jaloers. Misschien is het wel een mening boven de feiten stellen. Dan moet je er wel deskundig in zijn om daar meer van te weten zodat je het zeker weet dat wat je schrijft goed is en waar is. waar geen twijfel over mogelijk is dat het zo is. Geruchten en roddels kunnen maken dat je een negatieve reputatie krijgt en dat dit anderen kan beinvloeden. Is de kritiek ongegrond of ongefundeerd dan zou men ter kennisgeving kunnen aannemen. Als je maar weet waar je het over hebt. Zonder de mensen te kennen kun je niet zo maar oordelen.

Leave A Reply