Wil je jouw blog laten uitgroeien tot een succes? Dan komt daar een stukje ondernemerschap bij kijken.
In 2006 begon ik naast mijn studie met Modeblog.nl, mijn eerste blog. Toen ik in 2009 afstudeerde besloot ik om van mijn hobby mijn bedrijf Femmedia te maken. Op dat moment veranderde er heel veel en moest ik mijn blog echt als een merk gaan zien. Als je van jouw blog ook een succes wilt maken, dan moet je het aansturen als een bedrijf en hieronder vind je een aantal tips hoe je dat kunt doen.
Zorg dat jouw blog uniek is
In mijn 7 jaar als blogger heb ik heel veel blogs zien verschijnen en verdwijnen. Om bezoekers naar jouw site te trekken is het dan ook belangrijk om te weten wat jou uniek maakt en onderscheidt van de rest. Hiervoor moet je een unique selling point hebben, dit is een eigenschap van jouw blog die het onderscheidt van andere blogs. Zo kan jouw unique selling point bijvoorbeeld zijn dat jouw blog zich uitsluitend richt op natuurlijke huidverzorging.
Weet wat je doelen zijn
Als je niet weet wat je met je blog wilt bereiken zul je daar ook nooit komen. Welke doelen wil je binnen 1 jaar bereiken en waar wil je over 3 jaar staan? Een doel kan financieel zijn, gericht op aantal bezoekers per maand, aantal volgers op social media of om van jezelf een mini-celebrity of iets anders te maken.
Wil je bijvoorbeeld van je blog, die je nu hebt als hobby, je echte werk maken? Dan is het belangrijk dat je voor jezelf een tijdsplanning maakt en weet hoeveel winst je moet maken zodat je ervan kunt leven. Zorg dat je dit soort zaken op papier hebt en evalueer ook regelmatig of je jouw doelen hebt bereikt en kijk of je ze misschien moet bijstellen.
Wees bewust van je reputatie
Jij bent je blog, dus alles wat je doet of zegt heeft gevolgen. Een reactie op een bezoeker, andere blogger, een artikel of een simpele tweet kunnen je nog maandenlang achtervolgen. Probeer dan ook geen negatieve sfeer te creëren op je blog en via social media.
Zie je bijvoorbeeld iemand in een onflatteuze houding staan, dan hoef je hier geen foto’s van te maken en dit met je volgers te delen. Hoe grappig en onschuldig het in eerste instantie misschien ook lijkt. Want dingen op internet zijn tijdloos en het is heel moeilijk om iets te verwijderen. Kijk maar naar Beyonce, haar management heeft er alles aan gedaan om deze afbeelding te verwijderen van internet.
Houd return on investment in de gaten
Een goede onderneemster houdt voortdurend haar return on investment in de gaten. Vraag je dan ook af: Was de hoeveelheid tijd, geld en moeite die het koste om X te produceren gelijk aan wat ik ervoor terugkreeg? Dit hoeft niet altijd geld te zijn, maar het kan ook gaan om bezoekers, reacties of een mooie ervaring. Als je dit analyseert zie je vanzelf welke dingen je een hoop tijd kosten en weinig opleveren en wat je goed afgaat en je lezers aanspreekt.
Investeer in je blog
Als je met je blog begint heb je waarschijnlijk zo goed als geen budget. Maar als het iets is waar je echt je werk van wilt maken, kom je op een gegeven moment op een punt aan dat je hulp moet inhuren. Dit kan gaan om een grafisch ontwerper, een programmeur of iets anders.
Als het eenmaal zover is, moet je hier natuurlijk ook geld voor hebben. Daarom is het belangrijk dat als eenmaal iets gaat verdienen met bloggen, en je doel is om door te groeien, je voor dit soort zaken geld opzij legt. Geef je eerst winst niet gelijk uit aan die Chanel tas die je altijd wilde hebben, maar investeer het in het professionaliseren van je blog.